Deze website van Kenniscentrum Noodverlichting gebruikt cookies die ons in staat stellen informatie te verzamelen over het gebruik van onze site en diensten en om deze te verbeteren. Door het plaatsen van cookies van derde partijen kunnen wij onze marketing op jou persoonlijke voorkeuren afstemmen. Door verder gebruik van deze website ga je hiermee akkoord.

Functioneel
Analytisch
Marketing
Meer informatie
Uw browser ondersteunt geen cookies. U kunt deze inschakelen via de instellingen.
Home Nieuws De noodzaak van inspectie: hoe overtuig je de klant?

De noodzaak van inspectie: hoe overtuig je de klant?

15 mei 2017

Inspecteren van noodverlichting gaat verder dan alleen het onderhouden ervan. Een inspectie is niet alleen noodzakelijk om goed onderhoud te kunnen plegen, maar ook om te beoordelen of een gebouw veilig ontruimd kan worden. Maar hoe overtuig je de klant dat inspectie daadwerkelijk van toegevoegde waarde is? Om erachter te komen hoe we dit idee het beste op het menu van de klant kunnen zetten, hebben we tijdens een interactieve sessie ideeën hierover uitgewisseld met enkele professionals uit de installatiebranche.

Brainstorm
Na het kijken van een stukje uit de interactieve film “De Inspecteur Noodverlichting” en onder het genot van een speciaal hapje werd telkens een nieuwe brainstorm geopend.

Onderwerpen van gesprek waren onder andere waarom een klant wel of geen inspectie laat doen, welke verschillende soorten inspecties er zijn en hoe je het beste bij een klant over inspectie van noodverlichting kan beginnen.

Aanvliegroutes
Het is lastig om bij de klanten in te prenten dat een inspectie erg belangrijk is. Hoe begin je nou het beste het gesprek over de noodzaak? Uit de sessie is voortgekomen dat er verschillende aanvliegroutes zijn, namelijk vanuit:

  • veiligheid en BHV
  • onderhoud op blusmiddelen/brandmeldinstallaties
  • installatie (NEN 3140 inspectie)

Inspectie vindt dus zowel plaats vanuit veiligheid en verantwoordelijkheid, maar ook vanuit de regelgeving.

Tips van professionals
Dé ideale inspecteur bestaat natuurlijk niet, echter zijn er tijdens de discussie wel enkele eigenschappen genoemd die belangrijk zijn voor een goede inspecteur:

  • vertrouwen hebben in jezelf en dit uitstralen naar klanten
  • de benodigde technische kennis en vaardigheden beheren, want kennis wordt steeds belangrijker in de branche veiligheid
  • communicatief zijn, zodat je makkelijker met de klant een gesprek over noodverlichting en inspectie aan kan gaan

Ook kwamen er tijdens deze avond verschillende tips van professionals naar voren om de klant te overtuigen om inspecties uit te laten voeren. Je kunt bijvoorbeeld kijken of er minder armaturen nodig zijn in het gebouw (qua verplichting), want waarom onderhoudskosten betalen voor meer armaturen als die helemaal niet nodig zijn? Een andere tip is het gebruiken van een fotoreportage. Hiermee kun je klanten eerder overtuigen om de gebreken te laten repareren, omdat je kan laten zien wat er aan de hand is. Zij zijn dan eerder geneigd om mee te gaan in jouw verhaal.

Programma van Eisen voor noodverlichting
Bij vele inspecteurs mist er een standaard voor het inspecteren van noodverlichting, net zoals er een standaard is voor brandpreventiematerialen en brandmeldinstallaties. Een Programma van Eisen (PvE) voor noodverlichting kan hiervoor de basis zijn.

Het Kenniscentrum Noodverlichting heeft daarom een PvE omtrent noodverlichting opgesteld, zodat je de noodzaak van inspectie makkelijk duidelijk kan maken bij je klant. Deze kun je hier vinden en aanpassen zodat het bij jouw organisatie past. Laat ons weten wat je er van vindt en welke aanpassingen je eventueel hebt, zodat we er samen van kunnen leren.

Terug naar overzicht
Deel dit artikel: