Wat legt een monteur minimaal vast in het logboek?
Een logboek geeft een goed overzicht van de noodverlichtingsinstallatie en de actuele stand van zaken van de installatie. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat de volgende zaken zijn vastgelegd:
- Opleveringsdatum noodverlichtingsinstallatie
- Goedkeuring brandweer (indien van toepassing)
- Up-to-date tekening van het gebouw inclusief noodverlichtingsinstallatie
- Inspectierapportage met inspectiedatum, naam bedrijf en inspecteur, omschrijving van de geïnspecteerde en geteste installatie, inclusief de toegepaste methode en afwijkingen van de vereiste situatie op armatuurniveau, met hersteladvies.
Controlelijst
Daarnaast is het slim om het logboek aan te vullen met een controlelijst, hierin wordt vastgelegd:
- Datum
- Naam bedrijf en medewerker
- Omschrijving van handelingen op armatuurniveau
- Preventieve vervangingen
Om je hierbij een handje te helpen, hebben wij alle documenten bij elkaar gezet. Deze kun je hier downloaden.
Papier of digitaal
Het logboek kan op papier worden aangelegd en bijgehouden. Al bestaan er tegenwoordig ook digitale platforms waar het bijhouden van een logboek voor noodverlichting gefaciliteerd wordt.
Gerelateerde kennisbank artikelen
Vervanging van de noodverlichtingsarmatuur in plaats van de printplaat is in deze gevallen een betere oplossing. Waarom? Lees het hier.
Beoordelen of een armatuur nog water-of stofdicht is doe je eerst met een visuele controle. Lees hier wat je nog meer kunt doen.
Accu's van noodverlichting dienen een minimale levensduur van 4 jaar te hebben en moeten na de levensduur preventief vervangen worden.