Wat zijn de taken en bevoegdheden van een preventiemedewerker?
De preventiemedewerker heeft drie wettelijke taken, namelijk:
- Het (mede) opstellen en uitvoeren van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E).
- Het adviseren en nauw samenwerken met de ondernemingsraad en personeelsvertegenwoordiging over de te nemen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid. Dit betekent dat deze persoon er ook voor moet zorgen dat de noodverlichtingsinstallatie voldoet en de juiste invulling geeft aan het Arbobesluit.
- Deze maatregelen (mede) uitvoeren.
Gevraagd en ongevraagd advies
De preventiemedewerker is ook bevoegd tot het gevraagd en ongevraagd geven van adviezen aan medewerkers, management en OR. De preventiemedewerker heeft een eigen budget, middelen en tijd voor ondersteuning door derden. Dit word vastgelegd in de RI&E. Hij heeft mandaat voor het bezoeken van werkplekken en het raadplegen van externe Arbo-deskundigen.
Bron: werkenveiligheid
Gerelateerde kennisbank artikelen
Vanuit de wetgeving moet de noodverlichtingsinstallatie zowel onderhouden als geïnspecteerd worden. Alleen onderhoud is dus niet voldoende. Lees meer
Voor een bouwvergunning moet je weten welke eisen de gemeente stelt met betrekking tot noodverlichting en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).
Het plan van eisen voor noodverlichtingsinstallaties zorgt voor duidelijke afspraken bij aanbesteding, realisatie, inspecties en onderhoud.