Deze website van Kenniscentrum Noodverlichting gebruikt cookies die ons in staat stellen informatie te verzamelen over het gebruik van onze site en diensten en om deze te verbeteren. Door het plaatsen van cookies van derde partijen kunnen wij onze marketing op jou persoonlijke voorkeuren afstemmen. Door verder gebruik van deze website ga je hiermee akkoord.

Functioneel
Analytisch
Marketing
Meer informatie
Uw browser ondersteunt geen cookies. U kunt deze inschakelen via de instellingen.
Thema Wet- en regelgeving noodverlichting
Kennisbank Wet- en regelgeving noodverlichting Bouwbesluit Kan ik het Bouwbesluit zien als het wettelijk minimum?

Kan ik het Bouwbesluit zien als het wettelijk minimum?


In het Bouwbesluit staan voorschriften voor gebouwen, waaronder voorschriften voor de veiligheid van deze gebouwen. Dit zijn de minimale voorschriften. Vanuit dat opzicht kun je het Bouwbesluit dus zien als het minimum. Maar in dit geval is de vraag of dat dit minimum wenselijk is en voldoende veiligheid biedt. Vaak wordt er een hoger veiligheidsniveau gevraagd en/of afgesproken. Hierin laat het Bouwbesluit je vrij. Het belangrijkste is dat wat je ook doet, je altijd moet zorgen voor een goede onderbouwing.

Aan de hand van een voorbeeld laten we je zien wat het inhoudt als je je houdt aan het Bouwbesluit, en hetzelfde geldt voor de Arbowet en de NEN-EN 1838. Op deze manier zie je eenvoudig het verschil. Uiteindelijk is het dan aan jou om te bepalen wat je ziet als wettelijk minimum en uiteraard wat je met jouw klant afspreekt.

Volgens het Bouwbesluit

Volgens artikel 6.24.1 moet in een ruimte voor meer dan 50 personen vluchtrouteaanduiding komen. In artikel 6.3.1 staat dat een verblijfsruimte voor meer dan 75 personen noodverlichting moet hebben. Er vanuit gaande dat in de bedrijfshal meer dan 75 personen werken en in de kantoorruimte meer dan 50 personen, dan komt de plattegrond er als volgt uit te zien:

Volgens de Arbowet

De RI&E dient hier als basis. In dit geval gaan we er vanuit dat in de RI&E staat dat als er rechtsboven een risicovolle werkplek is, dat er geen daglicht komt in de ruimte onderin de plattegrond en dat de kans bestaat dat je van het laadplatform af valt. Ook moeten alle besloten vluchtroutes goed verlicht een aangeduid zijn. Dat komt er dan zo uit te zien in de plattegrond:

Volgens NEN-EN 1838

De NEN-EN 1838 zegt in artikel 4 iets over de locatie van vluchtwegverlichting en anti-paniekverlichting. Bijvoorbeeld bij brandblusapparatuur met 5 lux. Het zegt daar en tegen niks over de locatie van vluchtrouteaanduiding. Ook staat hier iets in over werkplekken met een verhoogd risico. Deze moeten minimaal 10% van de normale verlichtingssterkte zijn, met minimaal 15 lux. Op de plattegrond ziet er dat als volgt uit:

Was dit antwoord nuttig?
Dankjewel dat je hebt meegeholpen aan deze kennisbank!
Wij ontvangen graag een suggestie om dit antwoord te verbeteren.

Support

Heb je een vraag over dit onderwerp?

0800 326 67 82
Stuur ons een mail